۳۰ مرداد ۱۳۸۳، ۱۲:۰۱

معاون اشتغال وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با "مهر "

اعزام پزشك به كشورهاي خارجي سبب تبادلات علمي و فكري مي شود

اعزام پزشك به كشورهاي خارجي سبب تبادلات علمي و فكري مي شود

معاون اشتغال وزارت بهداشت و درمان گفت: اعزام پزشك به كشورهاي خارجي سبب تبادلات علمي و فكري شده و بازار گروه پزشكي داخلي را تحت تاثير قرار نمي دهد.

دكتر محمد نوري در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: اعزام پزشكان به مناطق محروم به علت كمبود پزشك در كشور نيست بلكه به علت كمبود بودجه كافي براي جذب پزشكان  و همچنين فقدان مجوز استخدام كار است كه اين مستلزم در نظر گرفتن بودجه لازم براي اين كار بوده و به عهده مسئولان در سازمان مديريت و برنامه ريزي مي باشد.

وي گفت: اعزام پزشك به خارج از كشور آنقدر نيست كه بازار داخلي گروه پزشكي كشور را تحت تاثير قرار دهد چون از يك سو فرآيند جذب پزشكان به مناطق محروم به اندازه كافي در كشور وجود دارد و از سوي ديگر بايد براي حضور در بازار جهاني گروه پزشكي، پزشكان را به كشورهاي ديگر اعزام كنيم همانطور كه مسئولان كشورهايي نظير كانادا با وجود كمبود پزشك  و فعاليت پزشكان خارجي در اين كشور، بازهم تعدادي از پزشكان خود را به كشورهاي ديگر اعزام مي كنند.

دكتر نوري افزود: متاسفانه در 10 تا 15 سال اخير جايگاه حضور پزشكان ايراني در بازار هاي كشورهاي ديگر منطقه كمرنگ شده چون  در اين زمينه كاري صورت نگرفته است.

وي اظهار ادامه داد: تبادلات علمي بايد بين كشورها وجود داشته باشد و حضور پزشكان و پيرا پزشكان مي تواند اين تبادلات را سريع تر كند لذا كه اگر يك ايراني در يك جايگاه، يا دانشكده علمي و يا در يك بيمارستان خارج از كشور حضور داشته باشد مي توانيم از حضور آن به عنوان توانمندي هاي كشور استفاده كنيم.

دكتر نوري تصريح كرد: اين تبادلات علمي و فكري مي تواند زمينه همكاري هاي دو جانبه را فراهم كند و از طرف ديگر اگر بخواهيم در جذب بيمار خارجي به كشور موفق باشيم حضور نيروي ايراني در بازار كار گروه پزشكي مي تواند اين موفقيت را تضمين كند .

وي ادامه داد: هم اكنون در همه كشورهاي دنيا حتي در كشورهايي كه خدمات درماني به صورت صد در صد رايگان به مردم ارائه مي شود، بازار كار گروه پزشكي و حضور پزشكان در دنيا مورد توجه ويژه قرار مي گيرد همچنين با وجود اينكه از لحاظ اقتصادي نيازي در اين كشورها احساس نمي شود اما چون نمي خواهند كه اين بازار را از دست بدهند، بيمار خارجي جذب مي كنند. 

دكتر نوري گفت: در دو، سه سال اخير، اعزام پزشك به خارج از كشور نداشته ايم اما قرار است حدود 130 پزشك به آفريقاي جنوبي اعزام كنيم و به جاي نگراني از تحت تاثير قرار گرفتن بازار داخلي گروه پزشكي با اعزام پزشكان به خارج از كشور، بايد نگران از دست دادن اين بازار در سطح جهاني باشيم.

 

کد خبر 105051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha