۲۷ مرداد ۱۳۸۳، ۱۴:۰۲

مدير دفتر بهبود تغذيه در وزارت بهداشت:

90 درصد روغن هاي مصرفي كشور وارداتي است

مدير دفتر بهبود تغذيه در وزارت بهداشت گفت: 90 درصد روغن هاي مصرفي كشور وارداتي است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر دكتر ربابه شيخ الاسلام امروز در جمع خبرنگاران افزود: در 10 سال اخير در كشور بيشترين مرگ و مير مربوط بيماري هاي قلبي و عروقي بوده كه اين بيماري ها ناشي از مشكلات تغذيه اي است و در اين مورد مصرف روغن مورد توجه خاص قرار مي گيرد.

وي گفت: متاسفانه نزديك به 90 درصد روغن كشور وارداتي است و در سال گذشته  اغلب روغن هاي وارداتي روغن سويا بوده است كه اين روغن مي تواند مفيد باشد اما مقاومتش در مقابل حرارت كم است بنابراين شركت ها مجبور شدند كه بخش عظيمي از اين روغن ها را به صورت جامد كه از روغن اشباع شده تشكيل شده است، عرضه كنند.

دكتر شيخ الاسلام با بيان اينكه د ر فرايند هيدروژناسيون روغن مايع به روغن جامد تبديل مي شود اسيد هاي چرب غير عادي ترانس به وجود مي آيد كه اين نوع اسيد هاي چرب نامطلوب هستند، گفت: مجموعه ايزومر ترانس و روغن اشباع شده  در روغن ها 60 تا 65 درصد است كه در سه سال اخير از سوي صنايع روغن با هدف سلامتي بيشتر مردم سعي بر توليد روغن هايي كرده اند كه ايزومر ترانس و چربي اشباع شده كمتري داشته باشند.

وي افزود: هم اكنون تلاش ها بر اين است كه روغن هايي توليد شود كه ايزومر ترانس نداشته باشد چرا كه اگر حتي اين ايزومر را تا دو درصد كاهش دهيم مي توانيم تا 25 در صد ميزان بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش دهيم.

دكتر شيخ الاسلام با بيان اينكه  روغن هاي مايع كشور بدون ايزومر ترانس هستند ،  بنابراين از جمله روغن هاي مفيد محسوب مي شوند، گفت: توليد كنندگان روغن موظف هستند كه بر روي بسته بندي هاي روغن ميزان ايزومر ترانس و چربي اشباع شده را مشخص كنند تا مصرف كنندگان بر اساس آن اين روغن ها را تهيه كنند.

وي با بيان اينكه هم اكنون 80 درصد روغن مصرفي مردم جامد و فقط 20 درصد روغن هاي مصرفي از روغن مايع است، گفت: كابرد روغن ها با توجه به نوع آنها متفاوت است و مردم بايد براي منظور هاي خاص مثلا سرخ كردن از روغن مخصوص سرخ كردن كه ايزومر ترانس زير 10 درصد  و براي سالاد از روغن مخصوص به خود استفاده كنند.

مدير كل غذايي و كشاورزي صنايع موسسه استاندارد نيز گفت: در حال حاضر در مورد  روغن ها 19 استاندارد به عنوان ويژگي،  بيش از 80 استاندارد براي روش هاي آزمون و تست، چهار استاندارد در زمينه برچسب گذاري و بسته بندي وجود دارد كه نشان مي دهد كه اين استانداردها علاوه بر نوع تركيبات موجود در روغن به نحوه بسته بندي هم توجه شده است.

دكتر محمد حسين حسن پور گفت: روغن  مهمترين كالاي مصرفي خانوار است كه انرژي و ويتامين ها و سلامتي بدن را تامين مي كند اما بيشترين مصرف در اين مورد روغن جامد است  ،البته روغن مايع هم توليد مي شود اما متاسفانه خانواده ها بيشتر به سوي تهيه روغن هاي جامد جذب مي شوند بنابراين بايد در اين زمينه به بهبود و كيفيت توليد اين گونه روغن ها بپردازيم و به ويژگي هاي روغن نباتي جامد توجه بيشتري كنيم.

نماينده از انيستيتو تحقيقات تغذيه اي كشور نيز گفت: بر اساس پزوهش ها ي انجام طي سال هاي  79 تا 81 روند مصرف روغن و چربي ها در كشورهاي فقير دنيا در حال افزايش است كه كشور ما هم از اين افزايش مستثنا نيست.

دكتر مرتضي عبداللهي افزود: هم اكنون چربي ها 25 درصد انرژي مصرفي مردم كشور را تشكيل مي دهد كه بر اساس استاندارد جهاني اين ميزان بايد از 15 تا 30 درصد باشد و اين ميزان در سال 70 ، 22 درصد بوده كه در مقايسه با سال هاي اخير سه درصد افزايش داشته است و اين مي تواند براي كشور زنگ خطر باشد.

وي افزود: بر اساس آمار 22 درصد مردم بيش از 30 درصد انرژي مصرفي خود را از چربي ها بدست مي آورند و 23 درصد نيز بيش از 25 درصد همچنين 55 درصد زير 25 درصد اين انرژي را از چربي ها بدست مي آورند.  

دكتر عبداللهي بايد اينكه انرژي مردم ما نبيشتر از طريق نان، برنج و روغن نباتي تامين مي شود و قند و شكر در اولويت هاي بعدي هستند گفت: روغن ها 59 درصد چربي هايي هستند كه به بدن وارد مي شوند تا انرژي بدن را تامين كنند و نزديك به 40 درصد ديگر به وسيله ساير مواد غذايي تامين مي شود.

وي گفت: 65 درصد منابع تايمن انرژي بدن گياهي و 35 درصد منابع حيواني است كه با افزايش شهر نشيني، اشتغال زنان، تمايل به مصرف غذاهاي آماده احتمال افزايش مصرف روغن هاي نباتي بسيار است . 

کد خبر 104410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha