۲۶ مرداد ۱۳۸۳، ۱۰:۴۰

ژانويه سال آينده باحضور كشورهاي عرب، خاورميانه و اسراييل

هاآرتص: آژانس كنفرانس خاورميانه عاري از سلاح هسته اي برگزار مي كند

مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه ديده بان هسته اي سازمان ملل سال آينده كنفرانسي با حضور كشورهاي عرب و اسراييل برگزار مي كند تا دراين كنفرانس درباره خاورميانه اي عاري از سلاح هسته اي بحث و گفتگو شود.

به گزارش خبرگزاري مهر وبه نقل از روزنامه هاآرتص، از آنجايي كه اسراييل تنها كشور در خاورميانه است كه تصور مي شود سلاح هسته اي داشته باشد، گفتگو بيشتر بر اين موضوع متمركز خواهد بود كه اسراييل چطور بايد برنامه هاي تسليحاتي خود را كنار بگذارد. اسراييل تاكنون دارا بودن سلاح هاي هسته اي را تاييد و يا تكذيب نكرده است.

البردعي كه پس از ديدار با احمد ابوالغيط وزير امور خارجه مصر سخن مي گفت، گفت اين كنفرانس در ماه ژانويه با حضور نمايندگاني از كشورهاي منطقه و شوراي امنيت سازمان ملل برگزار مي شود.

مدير كل آژانس انرژي اتمي در جمع خبرنگاران اعلام كرد: اين كنفرانس درواقع ميزگردي است كه كشورهاي عرب، كشورهاي منطقه و اسراييل در آن شركت مي كنند. اين نخستين فرصتي است كه كشوهاي منطقه مي توانند درباره ساختن خاورميانه اي عاري از سلاح هسته اي به بحث و تبادل نظر بپردازند.

البرادعي گفت كه در جريان ديدار ماه گذشته خود از اسراييل، اين رژيم بارها از برنامه هاي هسته اي ايران ابراز نگراني كرده بود. 

اين منبع خبري ادعا كرد ايران در آخرين مراحل ساخت راكتور هسته اي قرار دارد و آمريكا و اسراييل به شدت نگران هستند كه ايران در پوشش استفاده متعارف از انرژي هسته اي، به ساخت بمب اتمي بپردازد. ايران چنين مسئله اي را انكار مي كند.

با توجه به اينكه آژانس بين المللي انرژي اتمي در حال برسي برنامه هسته اي ايران است و در ماه آينده گزارشي در اين زمينه منتشر مي كند، البرادعي اظهار داشت: ما در بررسي موضوع ايران پيشرفت هاي زيادي حاصل كرده ايم. البته تمام موضوعات به پايان نرسيده است اما اميدوارم كه در ماه آينده بررسي اين پرونده به پايان برسد.

محمد البرادعي با يادآوري گفتگوهاي خود با آريل شارون نخست وزير اسراييل اظهار داشت: من در گفتگو با شارون هم تاكيد كردم كه تنها راه قابل قبول از ديدگاه من صلح است زيرا امنيت فقط با همكاري كشورهاي منطقه با يكديگر به دست مي آيد.

وي كه به سياستهاي ابهام هسته اي رژيم صهيونيستي واقف است در اظهار نظري سوال بر انگيزگفت بنظر مي رسد در شرايط كنوني اسراييل آماده گفتگو است.

البرادعي خاطر نشان كرد: پيشرفتي كه ما در گفتگوهايمان با اسراييل داشتيم خيلي مختصر اما درمسيري درست بود.
رژيم صهيونيستي اسراييل معتقد است كه سياست عدم تاييد و يا تكذيب در مورد سلا هاي هسته اي دشمنانش را از حمله به اراضي اشغالي باز مي دارد. امارژيم اسراييل با سكوت خود از تن دادن به قوانين بين المللي سرباز زده است و اين در حالي است كه ايران پيمان ان پي تي را امضا كرده است.



کد خبر 103941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha