۲۱ مرداد ۱۳۸۳، ۱۱:۴۰

با حضور نمايندگان زن در مجلس و همسران مقامات جمهوري اسلامي و سفرا :

نشست ويژه بزرگداشت مقام زن برگزار شد

زهره صادقي همسر رييس جمهوري كشورمان با اشاره به اينكه تولد و زندگي حضرت فاطمه(س) موجب دگرگوني و انقلابي عظيم به لحاظ فرهنگي در عصرجاهليت شد، تصريح كرد: از اين رهگذر اسلام جايگاه والايي را براي زن در تمامي عرصه ها در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاري مهر، وي در نشست ويژه بزرگداشت مقام زن ضمن گراميداشت سالروز تولد حضرت فاطمه(س) و روز ملي زن در جمهوري اسلامي، از حضرت فاطمه(س) به عنوان الگو و اسوه مسلمانان از نظر حيثيت انساني و شخصيت اجتماعي براي زنان ياد كرد و خاطرنشان كرد ، ايشان در زندگي نه چندان طولاني خويش چه به عنوان دختر، همسر و مادر و چه به عنوان يك شهروند و عضو جامعه با حضور فعال و تاثيرگذار درتمامي عرصه هاي حيات خصوصي و عمومي، به عنوان الگويي متعالي و برتر براي زنان مطرح مي شود.

صادقي با ابراز تاسف از اينكه درگذر تاريخ سنت هاي غلط و معارض با مباني اسلام و حاكميت تفكرات متحجر و استبداد زده در اغلب جوامع اسلامي زن مسلمان را از جايگاه واقعي اش در اسلام دور كرده است، گفت: زنان در جهان امروز هم تبعيض ها، خشونت ها و ستم هاي تاريخي ناشي از سنن جاهلي و هم بار ستم هاي مدرن ناشي از ابرازي شدن در خدمت سرمايه داري نوين بر دوش مي كشند.

وي با اشاره به اينكه ما معتقديم براي رهايي از اين موقعيت تبعيض آميز راهي جز بازگشت به جايگاه و منزلتي كه اسلام در تئوري و عمل براي زن مسلمان تبيين كرده است متصور نمي باشد، گفت: برگزاري روزهاي ملي و بين المللي زنان، فرصتهاي مضاعفي را براي تسريع در تحقق اين امر در اختيار ما زنان قرار داده است تا به ارزيابي جايگاه واقعي و نقش خود در جامعه و راههاي مقابله با موانع و محدوديت هاي موجود بر سر راه اين مقصود، دست يابيم.

صادقي همچنين افزود: ما معتقديم براي رهايي از اين موقعيت تبعيض آميز راهي جز بازگشت به جايگاه و منزلتي كه اسلام در تئوري و عمل براي زن مسلمان تبيين كرده است، متصور نيست.

در اين نشست كه همسران سفراي كشورهاي خارجي در ايران، نمايندگان زن در مجلس شوراي اسلامي در دوره ششم و هفتم، همسران وزراي كابينه آقاي خاتمي در دو دوره و جمعي از زنان مقامات جمهوري  اسلامي شركت داشتند، خانم شجاعي مشاور رييس جمهور و رييس مركز امور مشاركت زنان با اشاره به اينكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي وضعيت زنان ايراني در مقايسه  با گذشته و همچنين در مقايسه با بسياري از كشورهاي اسلامي و غير اسلامي تغيير قابل توجهي يافته است، گفت: مسلما در اين مدت فاصله ما با گذشته زياد شده است اما هنوز بايد زمينه هاي فراواني مهيا شود تا همه زنان به طور عادلانه و متناسب با شايستگي هايشان بتوانند از حقوق به رسميت شناخته شده خود بهره ببرند و بتوانند به عنوان شركاي مساوي مردان گامهاي اساسي در مسير توسعه پايدار كشور بردارند.

وي تامين حقوق زنان و ايجاد برابري جنسيتي ميان زن و مرد را يكي از عرصه هاي جدي فعاليت هاي اجتماعي و اصلاحات در سطح جهان دانست و تصريح كرد: تبعيض عليه زنان پديده اي است جهاني، فرا فرهنگي و فرا تمدني كه عملا در تمامي جوامع بشري - عليرغم تفاوت در مذهب - جريان دارد و به جرات مي توان گفت كه ترازوي عدالت در حال حاضر در هيچ جامعه اي متوازن نيست.

شجاعي خاطرنشان كرد: از آنجايي كه بهبود وضع زنان مسلتزم تغيير و تحول در بسياري از باورها، عادات ، هنجارها و مناسبات اقتصادي ، سياسي ، اجتماعي و فرهنگي است، لذا تامين حقوق زنان و رفع كليه اشكال تبعيض عليه زنان يك روند كند بوده و رسيدن به وضعيت مطلوب نياز به گذر زمان دارد.

در اين نشست خانم "نوريني" همسر سفير مالزي به نمايندگي از همسران سفراي كشورهاي خارجي در ايران، با اشاره به ارتقاي وضع عمومي زنان در سطح جهان، از جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري پيشرو در استيفاي حقوق زنان و بستر سازي براي پيشرفت آنان ياد كرد و به مقايسه وضعيت زنان در ايران و برخي ديگر از كشورهاي منطقه پرداخت.

وي با اشاره به اينكه در بسياري از كشورها زنان به عنوان شهروند درجه دو در نظر گرفته مي شوند ، اعطاي حق راي به زنان و نامگذاري روزي به عنوان روز بزرگداشت مقام زن را از جمله نشانه هاي ارج گذاشتن به مقام زن در ايران دانست وبايد به نظام جمهوري اسلامي ايران براي انجام اين اقدامات تبريك گفت.

کد خبر 102589

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha