۱۸ مرداد ۱۳۸۳، ۱۷:۱۸

رييس مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران :

خبرنگاران پارلماني به جاي موضوعات حاشيه اي به سراغ مسائل اساسي كشور بروند

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد براينكه مجلس هفتم سعي مي‌كند ميان خبرنگاران و نمايندگان تفاهم ايجاد شود و خبرنگاران حضوري مفيد داشته باشند از خبرنگاران پارلماني خواست به جاي موضوعات حاشيه اي و غيرمهم سراغ مسائل اساسي كشور بروند.

به گزارش خبرنگار پارلماني  "مهر" ،  دكتر غلامعلي حدادعادل  كه ظهر امروز درنشستي صميمانه با خبرنگاران پارلماني سخن مي گفت ، با تبريك ميلاد حضرت زهرا (س) و روز خبرنگار گفت: مجلس خانه ملت است و خانه خبرنگاران هم هست زيرا مجلس بيش از هر فضاي ديگري خبرساز است و خبرنگار در آنجا در جايگاه طبيعي خود قرار گرفته است.

رييس مجلس شوراي اسلامي كار رسانه ‌اي و خبري را بدون آزادي غير ممكن دانست و تصريح كرد: امثال بنده كه نيمي از عمر خود را قبل از انقلاب گذرانده‌ايم ،  مي‌دانيم كه آزادي براي خبرنگار مانند هوا براي موجود زنده است. ما انقلاب كرديم براي اينكه استقلال، آزادي و اسلام را محقق كنيم و وظيفه خود مي‌دانيم كه از آزادي دفاع كنيم.

غلامعلي حدادعادل تصريح كرد : تا زماني كه خبرنگار مصمم باشد از آزادي براي خدمت به كشور استفاده كند و بخواهد مفاسد و معايب را كشف كرده و به اطلاع مردم برساند و خدمت‌هاي مسولان را بيان كند و حسن و عيب را منصفانه بيان كند، ما به عنوان مجلس دفاع از اين خبرنگار را وظيفه خود مي‌دانيم.

وي گفت: ما انقلاب كرديم براي اينكه استقلال، آزادي و اسلام را محقق كنيم و وظيفه خود مي‌دانيم كه از آزادي دفاع كنيم.

حدادعادل خاطرنشان كرد: سوگندي كه به پيشگاه خدا خورديم ايجاب مي‌كند از شما كه قصد داريد حقيقتي را بيان كنيد و قدرتي مانع كار شما مي‌شود دفاع كنيم، زيرا ما در اين انقلاب براي مبارزه با ظلم قيام كرديم.
 
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه شغل خبرنگاري را مانند ساير شغل‌ها، تخصصي دانست و تصريح كرد: خبرنگارها هم به نسبت دانش و تجربه خود درجات مختلفي از توفيق را دارند، ما گاهي در احوال خبرنگاران جهان كه دقيق مي‌شويم شاهد هستيم كه آنها وقتي درباره  موضوعي تحقيق مي‌كنند احاطه آنها نسبت به مسأله كمتر از مديران نيست و سؤالات كارشناسي مطرح مي‌كنند و مي‌توانند با ورود به زواياي پنهان مساله به مخاطب و تحليل موضوع كمك كنند، اما گاهي در كشور عكس آن را شاهديم. 


وي با انتقاد از درج برخي اخبار در رسانه‌ها تاكيد كرد: برخي كارها و مسائل جزيي را نبايد موضوع اصلي خبر قرار دهيد. اين به كار حرفه شما لطمه زده و ديگران را نسبت به شما بدبين مي‌كند. مثلاً هيچگاه از جانب هيات رييسه دستور قطع بيسكويت خبرنگاران داده نشده بود و حتماً تاخير شده بوده، اما اين موضوعي نبود كه اين ميزان در رسانه‌ها به آن بپردازيم. ما هيچوقت راجع به آن از شما گله نكرده بوديم و بنده شخصاً در اين رابطه همكاران خود را مؤاخذه كردم كه چرا اينگونه شد. اين موضوع موضوعي نبود كه برخي براي مجلس هفتم مطرح كردند.

وي گفت: اينكه نماينده خانمي در مجلس براي لحظه‌اي چادر خود را بر صورت خود كشيده باشد انتظار نداريم عكس آنها اينگونه گرفته شده باشد. وقتي عكاسي از ميان تمام واقعيات مجلس اين عكس را مي‌گيرد در دنيا چه تصوري از حجاب در مجلس و نظام پيدا مي‌شود؟ اما من هيچ وقتي گله نكرده بودم. اينها اثر مي‌گذارد و نمايندگان اين كارها را دوستانه تلقي نمي‌كنند.

وي اظهار داشت: از شما خواهش مي‌ كنم به جاي اين موضوعات و تصاوير، سراغ مسائل اساسي كشور برويد ، هر يك از موضوعاتي كه در مجلس مطرح مي‌شود واجد موضوعات مهمي است. ما در آغاز كار هستيم و با شما همراه خواهيم بود و قصد دشمني و ستيزه ‌جويي با خبرنگاران وجود ندارد.

وي ادامه داد : ما بايد به عنوان هيات رييسه با صحبت با نمايندگان و شما واسطه تفهيم و تفاهم در مجلس شويم و از حقوق شما خبرنگاران دفاع كنيم.

وي تاكيد كرد: خبرنگاران بايد از سوالات كليشه‌اي، تكراري و سطحي كه سبب تنزل كاري حرفه‌اي خبرنگار مي‌شود پرهيز كنند. 

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مجلس هفتم سعي مي‌كند ميان خبرنگاران و نمايندگان تفاهم ايجاد شود. شما مي‌دانيد كه بعد از چه طوفاني كار خود را در مجلس هفتم شروع كرديم. نمي‌توان واقعيت‌هاي گذشته را كه ميان نمايندگان و خبرنگاران مختصر فاصله‌اي ايجاد كرد را انكار كرد. تلاش هيات رييسه اين است كه اين فاصله از ميان برود و خبرنگاران حضوري مفيد داشته باشند. 

بنابراين گزارش در ابتداي اين مراسم محسن كوهكن كارپرداز فرهنگي مجلس نيز اظهار داشت: ما دنبال اين هستيم كه امكان ارتباط راحت خبرنگاران با نمايندگان و كميسيون‌ها را فراهم كنيم تا مسير اطلاع‌ رساني كوتاه‌ تر باشد تا خبر صحيح‌ تر منتقل شود.

وي ادامه داد: ما تلاش مي‌كنيم رابطه عاطفي و دوستانه‌اي را با يكديگر برقرار كنيم تا رسالت خبررساني صحيح انجام شود.
در ابتدا اين مراسم خبرنگاران مجلس مشكلات كاري خود را با رييس مجلس در ميان گذاشتند.

در اين مراسم از خانواده شهيد صارمي نيزبا تقديم هدايايي تجليل شد .

کد خبر 101807

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha